Een boek schrijven over hoe inspirerende leiders dat inspireren toch aanpakken, is één ding. Maar dan moet je dat boek ook nog eens inspirerend aan de man brengen…
Nou heb ik van inspirerende mensen in mijn omgeving best geleerd om creatief na te denken en allerlei kansen, associaties en partijen aan elkaar te knopen tot een mooi concept. Dus ging ik eerst eens met mensen praten.
Voor de titel raadpleegde ik mijn schoonmoeder, uitgever en een zeer inspirerende vriendin. Het werd: “Die kant op! In gesprek met inspirerende leiders over hun bronnen en aanpak.”
Over de PR mocht ik brainstormen met mijn broer, een voormalig accountdirector van een groot reclamebureau. Erg goed: wat zijn de pakkende uitspraken van je geïnterviewde, inspirerende leiders waarmee je de aandacht kan trekken? Maak in één vraag duidelijk waarom ik jouw boek moet lezen en niet al die andere over leiderschap?
Vervolgens vond ik 1000 van gekleurd papier gevouwen kraanvogels bij een klant van me, www.inspiratie-inc.nl. Ik wist dat kraanvogels symbool staan voor richtinggevende wijsheid. Doorvragen leerde dat een vrijwilliger die had gevouwen tijdens een moeilijke periode in zijn leven en ze nu uitdeelde om andere te inspireren. Ik nam contact op met de vraag of ik ze mocht fotograferen voor de omslag van mijn boek. Dat mocht. En ja, hij wilde op de binnenkant van de omslag ook nog wel een kort stukje erover schrijven. Dat was zó mooi, dat ik mijn inleiding en nawoord erop aanpast en zijn kraanvogels een ‘kapstok’ voor mijn boek zijn geworden, ook op de achterflaptekst en in de PR.
Terwijl ik aan het fotograferen was, kwamen gelijk twee kunstenaars van Inspiratie Inc. op me af die de omslag wel voor me wilden ontwerpen. Vervolgens moest ik de achterflaptekst schrijven, ook als basis voor de uitnodigingstekst voor de lancering, voor het persbericht, etc. Mijn eerste probeersel postte ik op Facebook en in een paar LinkedIn-groepen met het verzoek om feedback. De feedback was soms vernietigend, maar daarom bijzonder leerzaam en leidde tot grote verbeteringen. Bordevol inspiratie ga ik nu verder, want de lancering op 2 juni komt dichtbij en ook daarna gaat de PR natuurlijk verder…